Kúpa auta či už na leasing alebo v hotovosti, patrí medzi najväčšie investície bežného človeka (teda hneď po kúpe nehnuteľnosti). Preto sa nikdy netreba nechať zlákať a v rozhodnutí uponáhľať. Častokrát sa totižto stáva, najmä pri kúpe jazdených vozidiel alebo áut zo zahraničia, že si človek nevedomky kúpi tzv. mačku vo vreci. Pri kúpe nového auta odpadajú mnohé starosti, nakoľko si u predajcu môžete vozidlo nakonfigurovať podľa svojich vlastných predstáv a požiadaviek. Môžete si doň pridať mnohé vychytávky, zvoliť si farbu karosérie ako aj interiéru, vybrať objem motora, druh paliva a pod. S novým autom vám odpadajú mnohé starosti, nakoľko ide o úplne nové auto, v ktorom pred vami nik nejazdil a nemal šancu ho otestovať na slovenských cestách alebo tých zahraničných.
Ojazdené autá majú oproti novým výhodu v tom, že sú podstatne lacnejšie. Za nižšiu cenu tak častokrát môžete získať auto prestížnejšej značky alebo s lepšou výbavou, a teda aj ušetriť nemalé peniaze. Na druhej strane kúpa jazdeného auta so sebou prináša mnohé nástrahy, ktorým musí kupujúci čeliť. Preto je dôležitá prvotná obhliadka auta ako aj samotná skúšobná jazda (testovacia jazda).
Prvotná kontrola by mala byť doplnená aj o ďalšiu
Samozrejme, v prvom rade by sa mal zákazník rozhodovať na základe vlastných pocitov a potrieb. Nemal by sa nechať ovplyvniť názorom predajcu alebo iných ľudí. Predajca chce auto predať, preto ho bude vychvaľovať do nebies. Fotografie na internete znesú veľa a rovnako tak aj beletrizovaný opis toho najdokonalejšieho vozidla pod Slnkom. Napriek tomu nepodceňte prvotnú kontrolu jazdeného vozidla, ktorá spočíva vo vizuálnej obhliadke karosérie.
Pred kúpou jazdeného vozidla sa zamerajte na jeho technický stav. Pokiaľ nie ste odborníkmi a do áut sa veľmi nevyznáte, je vhodné vziať na obhliadku skúseného automechanika alebo známeho, ktorý vie rozpoznať zvuk chybného motora i ďalšie problémy s motorom podľa jeho zvuku. Mnohí mechanici dokážu dokonca pohľadom zistiť, či auto nebolo v minulosti búrané, či nie je opotrebované a vhodné do šrotu. Veľa o stave auta dokáže vypovedať aj jeho podvozok. Jednou skúšobnou jazdou vám skúsený odborník vie povedať, či nie je potrebné meniť brzdy, tyčky stabilizátora, čapy, silentbloky, tyčky riadenia, spojku, zotrvačník, tlmiče, turbodúchadlo atď.
Stočené kilometre sú minulosťou, aj keď…
Donedávna sme sa stretávali s trendom stáčania kilometrov, vďaka čomu mohli majitelia aj z veteránov spraviť atraktívne vozidla, ktoré boli malo používané. Je to problém práve ojazdených vozidiel, ktoré už viac-menej dosluhujú a potrebovali by nemalú finančnú injekciu na opravu. Samozrejme, v dnešnej dobe je stáčanie kilometrov nelegálne a dokonca aj sankcionované pokutami. Aj napriek tomu to podvodníci na kupujúcich stále skúšajú a so stáčaním kilometrov sa môžeme stretnúť aj naďalej.
Z toho dôvodu je vhodné si kupované vozidlo preveriť (na základe VIN čísla alebo ŠPZ) prostredníctvom rôznych dostupných online služieb. Okrem skutočného stavu najazdených kilometrov vám pomôžu s preverením celej histórie vozidla. To znamená, že preveria aj jeho skutočný rok výroby, či nebolo náhodou kradnuté a pod.
Skúšobná jazda je najdôležitejšia!
Poďme k tomu najdôležitejšiemu, čo by ste pri kúpe jazdeného vozidla od súkromnej osoby nemali nikdy podceniť – testovacia jazda. Ak vizuálnu obhliadku máte za sebou, nenechajte sa predávajúcim odradiť od testovacej jazdy. Potrebujete zistiť, či sa vám bude v aute šoférovať pohodlne a či si budete dokonalo rozumieť. Na testovacej jazde trvajte, pretože aj vďaka nej dokážete odhaliť prípadné ďalšie nedostatky auta. V prípade, že vás od skúšobnej jazdy majiteľ auta odhovára alebo hľadá výhovorky, aby ste ju nepodstúpili, je možné, že niečo skrýva – auto radšej nekupujte!
- Pri naštartovaní počúvajte zvuk motora (musí krásne ladiť, iné zvuky môžu byť podozrivé) a všetky kontrolky, ktoré vypisuje prístrojová doska.
- Naplánujte si dlhšiu jazdu, nie len krátku rýchlu akciu. Jazdite aspoň 15 minút, aby sa motor zohrial na prevádzkovú teplotu.
- Počas jazdy sledujte teplotu motora – tá by nemala výrazne presiahnuť 90 stupňov. Ak sa motor dostatočne nezohreje alebo sa zohrieva až nad prevádzkovú teplotu, niečo nie je v poriadku.
- Otestujte brzdy auta v akcii – pri jemnom ani nárazovom brzdení nesmie pedál vibrovať. Ak sa tak deje, brzdové kotúče môžu byť zvlnené. Tiež vyskúšajte prudšie brzdenie pri vyššej rýchlosti – auto by sa nemalo vychýliť do strany, malo by si držať svoj priamy smer.
- Auto vyskúšajte aj na nerovnej vozovke – vibrácie alebo akékoľvek nárazy by sa nemali prenášať na riadenie vozidla.
- Nepodceňte ani skúšku prevodovky – zaraďte si všetky stupne vrátane spiatočky. Všetky prevody musia „zapadnúť“ ľahko.
- Zamerajte sa na zvuky od kolies – ak počujete hluk, môže to signalizovať opotrebenie ložísk.
- Spravte si jazdu v kruhu tak, že kolesá maximálne vytočíte do strán a postupne sa rozhýbete – takto preveríte poloosy. Ak vydávajú praskajúci zvuk, nie sú v poriadku.
- Posledným, na čo sa pri testovacej jazde zamerajte, je zvuk výfuku. Ak počujete kovové zvonenie, výfuk alebo katalyzátor môže byť poškodený. Dôležitým signálom je aj dym z výfuku, ktorý môže čo-to signalizovať. Napríklad čierny dym pri dieselových motoroch môže znamenať problém s čerpadlom alebo turbom. Biely dym je signálom zlého tesnenia hlavy valcov motora. Modrý dym značí netesnosť piestnych krúžkov vo valcoch.
V neposlednom rade sa zamerajte aj na vnútornú výbavu a interiér auta. Pri jazde si vyskúšajte funkčnosť elektrického sťahovania okien, rádio, klimatizáciu, stierače, ale aj ručnú brzdu, elektrické nastavovanie sedadiel,… – všetko musí fungovať správne. Pokiaľ sa pre kúpu jazdeného auta rozhodnete, prajeme vám veľa šťastných kilometrov!
Ak aj vy riešite aktuálne kúpu auta, či už v rámci rodiny alebo vášho podnikania, na leasing alebo auto úver – volajte na 0908 878 664 alebo píšte na email auto@autoleasing.sk. Radi vám pomôžeme s finančnou otázkou u nás v autoleasing.sk.